Ve vědomostech je síla

11. června 2015 v 9:18 | Alfa |  Cesta
Vědomosti, informace, znalosti, zkušenosti… Když jednou poznáte podstatu vzdělávání a vědění, budete chtít vědět víc. Pocítíte zvláštní sílu pomyslně vám proudící v těle. Brzy začnete rozeznávat rozdíl, mezi tím, co nás učí na školách, a pravým věděním. Máte-li tedy pocit, že to, co se učíte ve škole je k ničemu, pravděpodobně to tak bude. Ve skutečně využijete maximálně kolem 8% toho, co vás ve škole naučí. To však není důvod toho nechat. Vzdělávací systém je špatný, vskutku je, ovšem samotný pobyt a působení na těchto vzdělávacích ústavech nás učí něco, co se nedá řadit mezi oficiální náplň výuky.


A to také poznal i náš mladý muž. Celé dny strávené ve škole. K čemu to všechno, když mu nic z toho nebude… Jen kvůli známkám, které stejně nikoho moc zajímat nebudou. Kdyby je tak učili něco užitečného, co budou skutečně potřebovat, co budou moci využít! Ale teď vše viděl jinak. Neviděl prázdné informace, co se musí našprtat na test (jakoby to kdy dělal) byly to informace, co se dají využít, co mohou inspirovat. Matematika, fyzika, chemie, biologie, psychologie, historie, programování, ekonomie a několik dalších. Pořád to byly jen věci, které těžko využijete, v běžném životě téměř vůbec. Ale pro někoho jako je on, představovali příležitost.

Zjistil, že to, co je jim sdělováno, jsou pouze střípky navzájem zdánlivě nesouvisejících informací. Stejně jako většina lidí na ně vždycky koukal jako na jednotlivé bloky, ale teď se dokázal nad to všechno povznést. A tak se povznesl nad to bludiště informací, kde stále koukal vždy jen na jednu část zdi a uviděl něco úžasného. Díval na se všechny ty informace jako na jeden soubor, jako na informace o jedné a též věci. Byl to svět, ve kterém žijeme, pohledy na to stejné, jen z jiných úhlů pohledu. Viděl vše jako jeden celek navzájem propojených informací.

To právě spojitosti mezi jednotlivými informacemi - to bylo to, co nás neučili. Neučí nás, co s tím máme dělat, řeknou nám, co jsou křídla, ale zapomenou se zmínit, jak této informace využít. Velká mezera ve vzdělání!

Viděl však ještě něco více než celek. Viděl, jak malinkatou část informací o světě teprve získal. Obrovské množství informací… o všem. To, co uměl on, byla jen kapka v oceánu plného úžasných informací a vědomostí o světě, vesmíru, existenci a také o nás samých. Všechno to bylo tam, stačilo si to vzít. Potom už chyběla jen jedna věc, a to jak s těmito informacemi naloží…

Vždy záleží na úhlu pohledu, jak se k věci postavíme... v tom jsme svobodní.

 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Spiiiidy Spiiiidy | E-mail | Web | 11. června 2015 v 10:10 | Reagovat

Myslím, že vzdělávací systém je takhle špatný z dost hlubokého důvodu. Neboť, svoboda člověka částečně tkví také v tom, že má svobodu si zvolit, zda se za těmi skutečně hodnotnými informacemi vydá nebo ne. Ty mu totiž nikdo nemůže nutit, a nemůžou tedy ani být povinně vyučovány ve škole; tím by byla člověku odebrána jedna z nejdůležitějších částí svobody.

Kdybychom měli ve školních osnovách zařazeny nejvyšší pravdy o člověku, vesmíru, duchovním světě, pak by se tyto velmi znehodnotily, pokud by byly tykto vnucovány. Směřování ke skutečné pravdě je totiž výsostnou záležitostí každé lidské bytosti, a nikdo jí to nemůže nutit.

Ano, školní systém je z 92% úplně na nic, ovšem jen pro toho, kdo nevidí ty skryté dobré "vedlejší účinky". Kdo je jednou poznal, nemá žádný důvod tento systém nenávidět. Navíc, osnovy souvisí s "duchem doby", neboli, v mainstreamových školách se vyučuje vždy zrovna to, čemu civilizace jako taková přikládá největší váhu. A jelikož jsme civilizace materialistická, tak je vcelku jasné, že tam je to, co tam je.

2 alphalife alphalife | E-mail | Web | 11. června 2015 v 10:24 | Reagovat

[1]: Myslím si, že je povinností rodiče vychovat své děti, naučit je chápat svět kolem nich, poskytnout jim nástroje chápání, k tomu aby se mohli svobodně rozhodnout a sami si řekli, co se jim zdá vhodné. Tím neztratí svou podstatu, a zároveň se stanou objektivními.

Na školním systému by pak vzdělat tyto děti v tom, pro co se rozhodnou a to, co je pro současné fungování ve společnosti důležité. Vše by mohlo obsahovat to co já označuji za prohlídku možností ve společnosti. Seznámit je s tím, co všechno se dá dělat, jak být užitečný, seznámit je s vědami, uměním a vším co svět nabízí. Učit je komunikovat s ostatními, jak fungovat ve společnosti. To by měla být základní škola. Lidé z ní umí číst a psát.. většinou.. a co ten zbytek?

Když člověk získá povědomí o existenci tohoto všeho, pak má možnost svobodné volby. Ale takhle je to svým způsobem také omezování.. takže stále, je svoboda a svoboda..

V lidech totiž stačí zasadit to konkrétní semínko smyslu všeho a sami se dají do pohybu směrem, který je pro ně správný.

Snad je jádro myšlenky, kam tím mířím, dost jasné :)

3 takze-asi-tak takze-asi-tak | E-mail | Web | 11. června 2015 v 13:18 | Reagovat

Nejsmutnější jsem v okamžiku, kdy potkám člověka, který se vzdělává jen za účelem získání nějakého titulu. Má cenu ztrácet čas něčím, co vás nezajímá, nebaví, nemáte z toho radost? Ne, tak mě maminka nevychovala...

4 deina-b deina-b | Web | 11. června 2015 v 16:08 | Reagovat

Podle mne, i podle mých učitelů nám škola dává mnohem více, než je vědomosti. To, co zažijete se svými spolužáky například na základce, to už se vám nikdy s nikým jiným nepoštěstí. Škola nám dává prostor vyjádřit se, prosadit se, pracovat samostatně, ale i ve skupinách, zažít něco jiného, netradičního a to celé bohužel většina lidí nevidí. Je mi to líto... :(

5 alphalife alphalife | E-mail | Web | 11. června 2015 v 16:15 | Reagovat

[4]: Také jedna z věcí. Je zajímavé, jak se životy lidí změní, když vyjdou ze vzdělávacího systému. Lidé, které potkávali každý den ve škole, se najednou pomalu vytratí z jejich života a oni často zůstanou tak nějak.. sami

6 Spiiiidy Spiiiidy | E-mail | Web | 11. června 2015 v 19:30 | Reagovat

[4]: Další z příkladů toho, že nelze celý systém tak jednoduše zatracovat :)

7 Magthealien Magthealien | Web | 20. června 2015 v 17:20 | Reagovat

Být v kontaktu s lidmi, s jejich názory, s jejich podáváním získaných informací, získávání nových a opakování už známých... nikdy mi to nepřišlo úplně zbytečné. Zbytečný byl jen ten nátlak na memorování a stres ze zapomínání a také tvoření nějakých žebříčků, které dost často nezáleželi na inteligenci a schopnostech.
Jdu číst dál :)

8 Alfa Alfa | E-mail | Web | 21. června 2015 v 9:46 | Reagovat

[7]: Spousta věcí je zajímavých a účelných, jen není vhodný způsob jejich interpretace a jejich zavádění. Stejně jako je učitel, který umí z učiva udělat zajímavý příběh a učitel, z jehož výkladu by si člověk vytrhal vlasy...

9 Magthealien Magthealien | Web | 21. června 2015 v 13:53 | Reagovat

[8]: :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama